رونمایی از اولین داروی گیاهی ترک اعتیاد در ایران/ نتیجه‌ی ۱۰ سال تحقیقات؛ نقطه‌ی عطف تولید داروهای گیاهی در کشور

۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۶ کد : ۲۱۶۰۱ اخبار روز
رونمایی از اولین داروی گیاهی ترک اعتیاد در ایران/ نتیجه‌ی ۱۰ سال تحقیقات؛ نقطه‌ی عطف تولید داروهای گیاهی در کشور

اولین داروی گیاهی ترک اعتیاد بر مبنای کارآزمایی بالینی تاییدشده در کشور که توسط پژوهشگران پژوهشکده‌ی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی تولید شده است، با حضور رییس جهاددانشگاهی و معاون وزیر بهداشت رونمایی شد.

 

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، ظهر روز چهارشنبه، 15 مردادماه اولین داروی گیاهی ترک اعتیاد بر مبنای کارآزمایی بالینی تاییدشده در کشور که توسط پژوهشگران پژوهشکده‌ی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی تولید شده است، با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و دکتر محمدرضا شانه‌ساز رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت در ساختمان سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور رونمایی شد.

این داروی گیاهی حاوی 400 میلی‌گرم عصاره‌ی خشک استانداردشده دانه‌ی گیاه تلخ‌بیان در هر کپسول خوراکی می‌باشد که تاثیر فوق‌العاده‌ای در  کاهش شدت علایم ترک اعتیاد دارد.  

نقطه‌ی عطف در زمینه‌ی تولید داروهای گیاهی در کشور

دکتر محمدرضا شانه‌ساز معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو در این مراسم، اظهار کرد: جهاددانشگاهی به‌عنوان نهادی که در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب به‌عنوان پرچمدار توسعه‌ی علمی کشور پا به عرصه‌ی فعالیت گذاشت و افراد نخبه و توانمند را تحت حمایت خود قرار داد که بسیاری از آن‌ها توانستند صاحب شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعتی شوند و کشور امروز از ثمرات آن‌ها بهره مند شود. وی با تاکید بر این‌که برگزاری مراسم سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی بهانه‌ای شد برای معرفی یک داروی گیاهی جدید که می‌تواند نقطه‌ی عطفی در زمینه‌ی تولید داروهای گیاهی در کشور باشد، افزود: یکی از انتظارات و اهرم‌هایی که در مقابله با تحریم‌های ظالمانه با ایران داریم، استفاده از ظرفیت‌های بومی و ملی به‌دست نیروهای متخصص خودمان است که در این راستا داروهای طبیعی و گیاهی در این سیاست جایگاه ویژه‌ای دارند.

دکتر شانه‌ساز، سازمان غذا و دارو را متولی امر صدور مجوزها دانست و ادامه داد: در این راستا سعی کردیم با ارایه‌ی تسهیلات و همکاری و مشاوره، فعالان این عرصه را یاری کنیم و تلاش شد با همکاری با محققان جهاددانشگاهی این داروی گیاهی تولید شود و به وظیفه‌ی خود عمل کنیم. رییس سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: امروز خوشبختانه شاهد فعالیت ۲۵۰ کارخانه در زمینه‌ی گیاهان دارویی هستیم که با حجم بازار بزرگ چند هزار میلیارد تومانی به تولید می‌پردازند. تولید این دارو هم مشت نمونه‌ی خروار است که در بخش درمان جایگاه خود را بهدست آورده است. وی با بیان این‌که نیاز است که پزشکان و داروسازان برای اثبات و نشان‌دادن اثربخشی داروهای گیاهی سندی را ارایه کنند، اظهار کرد: این دارو با کسب موفقیت در انجام مطالعات بالینی بر روی تعداد زیادی از بیماران و فرهنگ‌سازی برای انجام مطالعات بالینی داروهای گیاهی تولیدشده کردند. معاون وزیر بهداشت با تاکید بر این‌که اداره کل گیاهان دارویی سازمان غذا و دارو برای معرفی هر چه بهتر داروهای گیاهی تلاش می‌کند، تاکید کرد: بر این اساس، فعالیت‌هایی را اجرایی کرده است و این روند در توسعه‌ی مصرف داروهای گیاهی موثر خواهد بود و امیدوار هستیم که این داروهای گیاهی به مرحله‌ی صادرات به کشورهای دیگر هم برسند.

  تحقیقات 10 ساله بر روی «دتوکسین» در ادامه، دکتر رضا غفارزادگان سرپرست پژوهشکده‌ی گیاهان دارویی در رابطه با داروی گیاهی که دتوکسین، گفت: این دارو حاوی 400 میلی‌گرم عصاره‌ی خشک استانداردشده دانه‌ی گیاه تلخ‌بیان در هر کپسول خوراکی می‌باشد که تاثیر فوق‌العاده‌ای در کاهش شدت علائم ترک اعتیاد دارد. وی اظهار کرد: با توجه به این‌که اعتیاد یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد در جامعه با آن دست به گریبان هستند و هزینه‌های بسیاری را به جامعه و خانواده‌ها تحمیل می‌کند بر آن شدیم داروی گیاهی را برای کمک به ترک اعتیاد معتادان به مواد مخدر تولید کنیم.

دکتر غفارزادگان با اشاره به این‌که مراحل انجام این ثبت اختراع در پژوهشکده‌ی گیاهان دارویی و در قالب 2 طرح پژوهشی شامل شناسایی گیاه و شناسایی مواد موثره گیاه، استخراج مواد گیاهی موثر در درمان بیماری می‌شود، افزود: فرمولاسیون این دارو و انجام تست‌های حیوانی روی موش و نهایتا انجام آزمایشات بالینی و بررسی اثربخشی آن در موارد ادعایی ثبت اختراع مورد بررسی قرار گرفت و بالغ بر 10 سال به طول انجامید. سرپرست پژوهشکده گیاهان دارویی درخصوص خواص دارویی این گیاه عنوان کرد: دانه‌های گیاه تلخ بیان (Sophora alopecuroides L. var. alopecuroides) به طور سنتی در ایران به جای متادون و به‌ویژه مورفین برای درمان اعتیاد به اپیات مصرف می‌شود.

همچنین برای درمان بسیاری از بیماری‌ها شامل درد، التهاب، اسهال، تب، بیماری کبد مزمن، عفونت باکتریایی، نارسایی قلبی و پرفشاری خون نیز استفاده شده است و پس از 10 سال تحقیق و مطالعه بر روی این گیاه هیچ‌گونه تداخل اثر، سمیت یا عارضه نامطلوبی برای این گیاه گزارش نشده است.

دکتر غفارزادگان در پایان با تاکید بر این‌که صفر تا صد فرمولاسیون این کپسول گیاهی برای ترک  اعتیاد را در این پژوهشکده به‌دست آوردیم و توانستیم آن را با حمایت سازمان غذا و دارو وارد بازار کنیم، اظهار کرد: مطالعات انجام شده بر روی این گیاه نشان داد که این گیاه سمیت کمی داشته و علائم محرومیت از مورفین را مهار می‌کند و می‌توان از آن به‌عنوان یک داروی گیاهی برای مهار علائم ترک اعتیاد استفاده کرد. همچنین این دارو می‌تواند جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی کاهنده درد معتادان در حال ترک باشد که اثرات تداخلی دارویی کم‌تری در برابر داروهای شیمیایی ایجاد کند.  


( ۷ )

نظر شما :