گیاه دارویی بوقناق مورد استفاده در بیماران دیابتی

۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۹ کد : ۳۵۵۰۲ دانستنیهای گیاهان دارویی
در طب سنتی ادعا شده است عرق گیاه یوغناق که به آن ایرینجیوم نیز گفته میشود،اختلالات کبدی را رفع و با تاثیر بر لوزالمعده و افزایش ترشح انسولین موجب بهبود دیابت می شود.
گیاه دارویی  بوقناق مورد استفاده در بیماران دیابتی

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی به نقل از دکتر مجید قربانی نهوجی، گیاهشناس و عضو هیات علمی این پژوهشکده گیاه دارویی بوقناق با نام علمیEryngium  از گیاهان متعلق به خانواده چتریان ( Apiaceae) میباشد. حدود 250 گونه از این جنس در نواحی مختلف دنیا وجود دارد و به همین دلیل این جنس دارای توزیع جهانی بوده و مرکز تنوع در آمریکای جنوبی است. در ایران نیز این گیاه بالغ بر 9 گونه دارد که در مناطق کوهپایه ای کشور رشد میکند.

در ادامه دکتر حسن فلاح حسینی، عضو هیات علمی این پژوهشکده و محقق در زمینه بیماری دیابت درخصوص خواص دارویی این گیاه عنوان کرد مصرف گیاه بوقناق علاوه بر بهبود دیابت، موجب فعال کردن غده فوق کلیه و تنظیم ترشح آدرنالین، پیشگیری از بروز سکته قلبی و مغزی، ضد استرس ،اضطراب و کاهنده کلسترول است.

فلاح حسینی افزود بوقناق حاوی تانن، ساکارز، ساپونین، استیلن، فلاونوئیدها، کومارون و ترترپنک، آلکالوییدها ،سنتوپرپن، مونوترپن کپفرول، چلو راگنیک اسید، کافئین اسید، لوتئین وβ—کاروتن است.

وی اظهار کرد این گیاه دارای فعالیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و در مطالعه حیوانی اثرات ضد دیابتی و چربی در موش دیابتی از آن گزارش شده است. همچنین از پراکسیداسیون لیپیدها در کبد موش جلوگیری می کند و در برخی مطالعات اثر ضد دیابتی آن در ریشه ها و برگ ها نشان داده شده است.

این عضو هیات علمی دوز مصرفی این گیاه را 5 تا10 گرم از برگ خشک به صورت دم کرده به صورت روزانه روزانه و در یک مطالعه مصرف روزانه حدود 80 گرم بوغناق تازه به مدت 2 ماه عوارض جانبی مشاهده نشد.

دکتر فلاح حسینی خاطرنشان کرد هنگامی که بوغناق به عنوان غذا خورده می شود، بدون عوارض و تداخل دارویی و یا گیاهی است اما مصرف بیش از اندازه این گیاه در برخی افراد موجب عوارض روی مثانه و در برخی موارد باعث عدم دفع ادرار می‌ گردد.

وی در پایان تاکید کرد مصرف بوغناق در زنان باردار احتمالا باعث سقط جنین و در مادران شیرده باعث خشک شدن شیر آنها می شود .


( ۱۵۵۵ )

نظر شما :