خواص شگفت انگیز انجیر

۱۶ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۶ کد : ۶۳۰۳۷ دانستنیهای گیاهان دارویی
انجیرحاوی ویتامین A.B است و انجیر طبیعتی گرم و تر دارد .
خواص شگفت انگیز انجیر

 

اهمیت این میوه به قدری است که درقرآن ازآن سخن به میان آمده ، درمان بواسیر،نقرس وسردی مزاج،جهت رفع حرارت وتشنگی، ،خنک کننده ی قلب،بازکننده ی گرفتگی ها،مقوی کبد،ورم طحال،رفع بواسیر،ادرارآور، ،رفع سرفه،درمان سرد مزاجی،رفع بوی بد دهان،محکم کنده استخوان ها،سم زدایی فوق العاده،تقویت اعصاب ، درمان یبوست.دم کرده ی برگ آن(15تا91گرم دریک لیترآب):معالجه ی سرفه واختلالات جریان خون،تنظیم کننده دوره ماهیانه ،سرماخوردگی های شدیدو تورم حنجره میباشد.

پیامر اکرم (ص) درباره انجیر می فرمایید: انجیر را بخورید چرا که برا نقرس و بواسیر مفید است.  انجیر طبیعتی گرم و تر دارد  و از ویتامین های موجود در انجیر می توان به ویتامین های A-B –B1-  B2- C6 اشاره کرد . از فایده های درمانی  موجود در انجیر می توان به موارد زیر اشاره کرد : انجیر برای اعصاب ،مغز و قلب بسیار مفید است. انجیر کاهش فشار خون ، جلوگیری از سرطان سینه و درمان نقرس را به ارمغان می آورد ،از ضعف عضلات نیز جلوگیری کرده و سردرد ،گوش درد ، دندان درد ، و معده درد را  درمان می کند .

به جهت داشتن دانه های ریز ،معده و روده را تقویت می کند. قولج را درمان ،استخوان را محکم ،تشنگی را برطرف ،کم خونی را نیز جبران می کند. وزن را کاهش داده و گرسنگی را با تاخیر می اندازد البته در مواردی هم چاق کننده است. تعریق بدن را زیاد ،حرارت بدن را کاهش و بیماری پوستی را درمان می کند. انجیر فایده های ضد سرطانی نیز دارد. بوی بد و  درد دهان را از بین می برد . یبوست را درمان کرده  و ادرار آور است و روده بزرگ را تمیز می کند. از انجا که قند انجیر به سرعت روده کوچک جذب  می شود برای کسانی که قند خونشان کاهش می یابد و یکباره احساس ضعف می کنند مفید است و قند خون را افزایش می دهد.

خواص غذایی انجیر: انجیر سدم و چربی ندارد و مانند سایر میوه ها بدون کلسترول است. انجیر بیشتراز سایر میوه ها املاح دارد 40گرم انجیر تازه دارای  244 میلی گرم پتاسیم ،53میلی گرم کلسیم،2.1 میلی گرم آهن را دارا می باشد. انجیر ،  فیبر غذایی بالایی دارد و هر واحد آن 20در صد نیاز روزانه را تامین می کند که بیش از هر نوع میوه تازه یا خشک می باشد. 40گرم انجیر تازه با یک چهارم لیوان از خرده شده ی آن ،معادل یک واحد میوه است. انجیر خشک شده نیز برای درمان نفخ و باد معده مفید است .شیره انجیر دردرمان افسردگی ،جراحت پوستی  و ریزش مو مفید است . گلودرد و سرفه درد را کاهش می دهد. برگ انجیر نیاز به انسولین را در افرادد دیابنی کم می کند و جراحات و زخم ها را التیام می بخشد برای برطرف کردن ورم ، می توان برگ انجیر را روی آن گذاشت.

جوشانده برگ درخت  انجیر ،درد شکم را درمان می کند انجیر دارای مقدار زیادی از دیاستازهای مختلف نیز است که می تواند هاضمه را به وضع خوبی تحریک کند و در تنظیم سیستم بدن موثر واقع شود. وجود فسفر فراوان در انجیر می تواند در پرورش هوش و حافظه برای همه افراد به خصوص کودکان موثر واقع شود.  برای بیماران عصبی به عنوان بهترین غذا محسوب شود و همچنین انجیر به علت سرشار بودن از پتاسیم تامین کننده سلامتی کودکان ضعیف کم خون و بی اشتها است. جوشانده انجیر خشک عفونت‌های لثه و گلو را درمان می‌کند و همچنین انجیر سوخته دندان‌ها را سفید می کند. لثه را محکم و جرم دندان را می زداید و همچنین شیرابه انجیر درد دندان ناشی از پوسیدگی را التیام می بخشد..

خواص شیره انجیر: شیره انجیر طعم تلخ و سوزانده ای دارد و مسهل بسیار خوبی است  دارای دیاستازهای مختلفی است و برای نرم و ترد کردن گوشت به کار می رود. اگر شیره درخت انجیر (شیرابه های سفید انتهای دم میوه یا دم برگ) را برای مدت چند روز روی زگیل یا میخچه پا بگذاریدآن را از بین میبرد. برای التیام زخم ها شیره درخت انجیر را با زرده تخم مرغ یا روغن مخلوط کنید و روی زخم ها بگذارید،باعث التیام زخم ها خواهد شد. ضماد شیره درخت انجیر با شنبلیله برای رفع نقرس مفید است شیرابه گیاه انجیر به عنوان منبعی غنی از آنزیم پروتئاز فیسین مدت‌ها است که شناخته شده و این آنزیم کاربرد وسیعی در زمینه تهیه مواد خوراکی، دارویی و تشیخص طبی دارد. گیاه انجیر به خوبی در استان خراسان رضوی قابل پرورش و باروری است .

در این بررسی ها اندام‌های هوایی که در آنها شیرابه جریان دارد (سرشاخه، تنه، برگ و میو نارس) انتخاب، و شیرابه موجود به روش خراش دادن توسط تیغ جمع‌آوری شد. به منظور بررسی تاثیر فصل بر میزان و فعالیت آنزیم، جمع‌آوری شیرابه‌ها در فصول مختلف انجام گردید. روش اندازه‌گیری فعالیت آنزیمی مبتنی بر تاثیر آنزیم بر سوبسترای کازیین بود. فعالیت آنزیمی در مقایسه با فعالیت آنزیمی محلول استاندارد پاپائین تعیین گردید. در این مطالعه غلظت یون کلسیم موجود در شیرابه به عنوان یک فعال‌کننده آنزیمی بررسی شد.: فعالیت پروتئازی شیرابه انجیر بومی خراسان 50 الی 100 بار بیشتر از پاپاین به دست آمد. میزان فعالیت آنزیمی فیسین در اندام‌ها و فصول مختلف متفاوت بوده و با فصل تغییر می‌کند. میزان یون کلسیم شیرابه هم وابسته به فصل و اندام می‌باشد. بهترین فصل جمع‌آوری شیرابه جهت استحصال فیسین پاییز و بهترین اندام جهت این منظور سرشاخه‌های جوان است.

گردآورنده:منیره نورمحمدی

منابع: طب سنتی میوه درمانی، تقی زاده امیر، کتاب سبز 1392.

میوه درمانی با بهره گیری از دستورهای اسلامی،سادات حکیم عذرا https://www.isna.ir

سبزیحات و میوه ها و خواص آنها،خضری الیاس،چاپ 1392. http://jmp.ir

 


( ۲ )

نظر شما :