تولید نشاء استاندارد زنجبیل از طریق کشت بافت توسط پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی

جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان
۱۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۰۵ کد : ۷۴۴۹۸ اخبار روز اخبار پژوهشی
رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی از تولید نشاء استاندارد زنجبیل از طریق کشت بافت توسط این پژوهشکده خبر داد و گفت: هم اکنون دانش فنی تولید و تکثیر پایه زنجبیل در دست بوده و گام مهمی در کاهش نیاز کشور به واردات این محصول برداشته شده است.
تولید نشاء استاندارد زنجبیل از طریق کشت بافت توسط پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، دکتر رضا غفارزادگان رییس و عضو هیات علمی این پژوهشکده در آستانه چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی اظهار کرد: زنجبیل از جمله گیاهانی است که مصارف گوناگونی بدلیل خواص منحصربفرد خود از قبیل تولید دارو، ادویه، اسانس  و .... دارد و این درحالی است که تمام نیازکشور از طریق واردات ریشه تازه، خشک و پودر شده تامین می­شود.

وی عنوان کرد: بررسی آمار دو دهه واردات این محصولات به کشورمان (آمار رسمی گمرک و از مبادی قانونی) نشان می­دهد که طی این زمان با توجه به عدم تولید محصولات مذکور در داخل کشور و نیاز مبرم صنایع غذایی، آرایشی – بهداشتی ، داروسازی و پزشکی به این محصولات، حجم واردات رو به افزایش بوده و عمده واردات این محصولات از کشورهای، امارات متحده عربی، چین، هند، ویتام، پرو، پاکستان و اندونزی صورت گرفته است.

دکتر غفارزادگان با تاکید بر توسعه تعاملات و هم‌افزایی این پژوهشکده با دیگر نهادها و سازمان‌ها افزود :کشور ایران بدلیل تنوع اقلیمی قابلیت کشت این گیاه را دارد اما بدلیل نبود نشاء و پایه استاندارد این گیاه کشت گسترده آن در کشور محقق نشده است. به همین دلیل پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی بدلیل نیاز کشور و سهم مهم این گیاه در حفظ و ارتقا سلامت جامعه با حمایت و همکاری وزارت کشاورزی، اقدام به تولید سه واریته زنجبیل هندی، چینی و ژاپنی از طریق کشت بافت و تکثیر ریزوم نموده است و هم اکنون دانش فنی تولید و تکثیر پایه زنجبیل در دست است و گام مهی در کاهش نیاز کشور به واردات این محصول برداشته است.

دکتر غفارزادگان هدف از این امر را، بهینه سازی کشت گلخانه ای و مزرعه عنوان کرد و تصریح کرد: که هدف اصلی، افزایش عملکرد و بازده اقتصادی کشت زنجبیل در کشور است.

رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در پایان بیان کرد: با تلاش پژوهشگران این پژوهشکده و با توجه به رسالت این پژوهشکده، اتفاقات جدید و خوبی در حال رقم خوردن است و این‌ دستاوردها ارزش‌ افزوده بسیاری برای کشور دارد.


نظر شما :