دانستنیهای گیاهان دارویی - آرشیو

تاثیر گیاهان دارویی بر موگه (برفک دهان)

برفک دهان به عارضه ای اطلاق می شود که معمولا بر روی زبان بوجود می آید. این بیماری اختصاصی مخاط دهان است در کودکان نوزاد و شیرخوار و همچنین در افراد مسن (کسانیکه دندان مصنوعی به جای چند دندان طبیعی دارند) عارض می شود. در مواردی حتی ممکن است شدت ضایعه بقدری زیاد باشد که بلع ، خوردن و آشامیدن را برای فردمشکل کند و گاهی ممکن است سایر قسمتها (مخاط دهان) نیز دچار عارضه شود.

ادامه مطلب

تاثیر آنتی اکسیدانی مرزنجوش بر حافظه

مرزنجوش با نام علمی Origanum Vulgare L گیاهی است علفی و دائمی به ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر که ساقه آن دارای انشعابات زیاد، پوشیده از تارهای کوتاه و به رنگ سبز مایل به قرمز است و مناطق اصلی رویش این گیاه در ایران، مناطق شمالی، به‌خصوص استان‌های خراسان، مازندران، گیلان و آذربایجان است. یکی از مشخصات گیاه، بوی معطر و قوی آن است.

ادامه مطلب

اثرات درمانی گیاه پروانش

پروانش با نام علمی vinca minor L. گیاهی علفی از تیره خرزهره است. این گیاه چند ساله و همیشه سبز است و به شکل خزنده روی زمین پهن می شود و گیاهی است خودرو که در فصل زمستان هم سبزی آن باقی می ماند و بعنوان گیاه زینتی در باغ ها و پارک ها استفاده می شود . این گیاه بومی ماداگاسکار است، ولی در نقاط مختلف ایران هم کاشته می شود. در دهه ۱۹۵۰ کشف شد که آلکالوئیدی به نام vinblastine که از برگ این گیاه به دست می آید خاصیت ضدسرطان دارد.

ادامه مطلب